Tandhygienist

Förebyggande kliniska undersökningar och tandvårdslösningar förbättrar din munhälsa; det minskar risken för karies, tandlossning och infektioner.

Boka tid direkt
Vill du komma i kontakt med oss, få konsultation eller boka tid för besök?

Vanligt ställda frågor

Alla behöver egentligen inte gå till en tandhygienist, men tandlossning är mycket vanligt förekommande och varierar i allvarlighetsgrad. En skräddarsydd individuell plan för dig görs i samband med besök hos oss på Malmö Implantatgrupp.

Instrumenten som används vid rengöring av tänderna kan orsaka sveda i tandkött och ilningar från tänderna. Om tandköttet är mycket inflammerat och lättblödande kan denna svedan upplevas mer. Unga patienter upplever ofta ilningarna som värre. Bedövning kan ibland vara aktuellt om smärtan ska undvikas helt. Efteråt kan fluorbehandling utföras för att mildra ilningar.

Förebyggande tandvård

En tandhygienist är specialinriktad på att behandla och förebygga tandlossningssjukdomar och karies. Vår tandhygienist Ingrid jobbar hos oss. Hon är duktig och har en lång erfarenhet inom yrket och har lyckats behandla flertalet svåra patientfall med mycket lyckade resultat.

Att behandla tandlossning är en stor utmaning för både patienten och behandlaren eftersom stor del av själva behandlingen innebär att motivera patienten, att själv inse vikten av sin egna munhygiensrutiner och hålla sina tänder rena.

Faktorer som rökning och svårinställd diabetes försämrar prognosen för behandlingen och sjukdomens progression. Sjukdomsförloppet kan avstannas med hjälp av rökstopp och förbättrade blodsockervärden. Rengöring i inflammerade tandköttsfickor och avlägsnande av tandsten är givetvis också en väsentlig del för att kunna lyckas. Ingrid är duktig på att se hur patienter bör justera sin rengöringsteknik av tänderna för att kunna få så friska tänder och tandkött som möjligt.

Efter ett besök hos Ingrid har du skinande rena tänder samtidigt som du välinformerad om hur du på bästa sätt tar hand om dina tänder så att du kan undvika och förhindra tandförluster och smärtsamma komplikationer i munhålan.

Assistenten och koordinatorn Charlotte Schramm på Malmö Implantatgrupp förbereder sig inför en implantatbehandling tillsammans med tandläkaren Stefan Ohlsson.

Behöver du hjälp med ditt leende? Vi hjälper dig!

Inget leende är det andra likt. Boka tid direkt eller tala om vad du vill förändra, så utför vi en professionell utvärdering av vad som passar din situation bäst.